SERMONS SVR 
L'HISTOIRE DE LA 
Passion & sepulture de nostre Seigneur Iesus 
Christ,descrite par les quatre Euangelistes. 
   
SERMON PREMIER
   COMBIEN que toute la
                            La satisfaction pour nos pechez, ne doit pas estre
                                restrainte à la mort de Christ.
                         vie de nostre Seigneur 
Iesus Christ, c'est à dire, 
cõme parle S. Luc 
Act. 
1.1. tout ce qu'il a fait & 
enseigné , à commencer 
dés lors qu'il estoit au 
vẽtre de la vierge Marie sa mere,ait esté vne 
perpetuelle souffrance , & satisfaction pour 
nos pechés:ce neantmoins sa mort ayãt esté 
le plus rude combat qu'il ait soustenu , & la 
closture de son obeissance , comme cela est 
expressément noté par l'Apostre 
Philipp.2.8 & 
Colos.2.14&15.& ailleurs en tant de passages , 
que nous renuoyent specialement au 
sang d'icelui respandu pour nous : il s'ensuit 
qu'entre toutes les histoires Euãgeliques ceste- 
   
ci nous est la plus necessaire,cõme aussi 
le sainct Esprit a voulu qu'elle ait este tres- 
amplement enregistree par tous les quatre 
Euangelistes, comme celle qui doit estre entendue 
& meditee iour & nuict,voire et tous 
moments,par les vrais Chrestiens. 
   
                            L'vsage & l'abus des ieusnes de deuãt Pasques. Comment
                                & pourquoy on a osté ceste coustume.
                        Voila pourquoy en l'Eglise Chrestienne de 
toute ancienneté ce temps mesme de l'annee 
auquel nous sommes, a esté cõme dedié 
à la declaration d'icelle,& mesmes s'y preparoit- 
on par quelques ieusnes & autres exercices 
de pieté,dont sont venus ces mots de 
Septuagesime , Sexagesime , Quinquagesime, 
& de Caresme, selon que les vns s'y addonnoyent 
de meilleure heure & plus longtemps 
que les autres,cõme l'histoire ancienne 
Ecclesiastique nous mõstre. Mais les consciences 
estoyent libres en cela,& le tout estoit 
conioinct auec la doctrine pure, & sans 
superstition,iusques à ce que Satan , nonobstant 
l'aduertissemẽt expres de l'Apostre 
Coloss. 
2.18&23. se seruant en partie de l'ambition, 
en partie de l'ignorance de quelques Euesques , 
qui sont tantost entrés en l'Eglise 
apres le deces des Apostres, comme l'auoit 
tant expressément predit Sainct Paul, 
Actes 
20.29. &30.& ont finalemẽt abusé de la simplicité 
du pauure peuple destitué de vraye 
pasture,a chãgé tout ce qu'il y auoit de bien: 
premieremẽt en quelques abus,& finalemẽt 
[en vne]    en superstition , voire impieté, entant que 
toute la vraye doctrine de la Penitẽce y est 
entieremẽt renuersee,& le fruict de la mort 
& passion du Seigneur du tout aneanti,auec 
vne superstition plus que Pharisaïque. C'est 
donc à bon droit que ces grãds personnages 
& hõmes de Dieu, suscités de nostre temps 
suyuant l'exemple d'Ezechias en ce qu'il fit 
du serpẽt d'airain, quoy qu'il eust esté dressé 
& conserué auec edification lõg temps par 
le vouloir de Dieu, cõme il est escrit au 
2.des 
Rois. 18. 4. ont raclé tout cela , redressans , 
au lieu de ceste adstriction des consciences à 
certains nombres de iours, & à distinctiõ,de 
viandes, la doctrine de la penitence Chrestienne, 
la sobrieté,le vray ieusne, & sur tout 
les fruicts & effects de la mort & passion du 
Seigneur. I'ay donc choisi volontiers ceste 
histoire à exposer à la maniere accoustumee 
de ceste Eglise : mais vn peu plus tost que de 
coustume,a fin d'auoir tãt plus de loisir de la 
considerer & exposer par le menu:nous estãt 
cela plus necessaire que iamais,pour estre fortifiés 
& soustenus en ceste tant rude espreuue 
de guerre , source d'infinies miseres & calamités, 
desquelles il plaist à Dieu nous visiter 
par ses paternels iugemens,à nostre grãd 
auancement , si nous en sauons faire nostre 
profit, selon l'intention du Seigneur,en tous 
ses chastimens paternels:mais au contraire à 
  
nostre ruïne, & desolation entiere, si nous ne 
pensons de plus pres à nous humilier sous sa 
main puissante, au lieu d'abuser d'vne si longue 
& plus que tres-patiente patience , accompagnée 
de tant de miraculeuses assistances 
qui nous a faites depuis vn an, auec 
l'estannement , mesmes de ses ennemis & 
les nostres. 
  
 
                            Comment il nous faut appliquer ceste histoire
                        Or n'est-ce pas tout de faire mention de 
la mort & passion du Seigneur,ni de l'appeller 
Sauueur & Redempteur:amis il faut que 
cela se face cõme il appartiẽt,auec vne intelligence 
de ce tres-haut mystere , autant que 
Dieu le nous a declaré , penetrant en crainte 
& toute reuerence iusques au fond de ce secret 
pour en bien sauourer tant l'amertume,  
quant à celui qui a souffert ces choses, que 
l'innumerable douceur que nous en deuons 
tirer pour nous viuifier à iamais. Et di cela expressémẽt, 
à fin que nous sachions qu'il nous 
faut apporter à la lecture & declaration de 
ceste histoire , non par vne simple cõpassion 
humaine , de voir le iuste des iustes si cruellement 
traitté:ni vne simple detestatiõ des 
meschãs pour se colerer cõtre les Iuifs , contre 
Iudas , contre Caiphe & Pilate:combien 
que ceste histoire ne puisse estre leuë sans 
qu'on n'en soit iustement passionné:mais vn 
cœur touché iusques au vif du sentiment de 
nos fautes que le Seigneur a portees sur le 
[bois] 
 
 
bois auec telles angoisses:vne vraye detestation 
& recognoissance de sa vie passee : vn 
vray desir d'amendement:vne apprehension 
tres-ardente de la hauteur , largeur , & profondeur 
de ceste incomprenable dilection de 
Dieu , ayant donné son Fils vnique pour nos 
pechés.pour vne rãçon si precieuse:& de ceste 
incomprehensible bonté du Fils de Dieu, 
ayant plus aimé ses ennemis que soy-mesmes , 
iusques à la mort , voire la mort de la 
croix: & finalement ce vray & ferme appaisement 
de nos consciences , en ayant trouué 
nostre paradis au profond mesme des enfers, 
iusques ausquels ce grand & seul Sauueur 
des hommes s'est abbaissé,pour nous 
esleuer auec soy iusques par dessus les cieux. 
  
Et pour paruenir à cela,deuant que d'entrer
                            Cinq poincts prealables ausquels il faut rapporter ceste
                                histoire.
                         
au fil de l'histoire,nous traitterons prealablement 
par ordre certains poincts,ausquels 
il faut rapporter toute ceste exposition, 
à sçauoir:Qui est celui qui souffre : Les 
causes qui ont esmeu le Seigneur à nous sauuer 
par ce moyen : En quel esgard il est dict 
qu'il a souffert : Ce qu'il a souffert pour nous: 
& finalement les diuerses fins , qu'il en faut 
recueillir. 
  Quant au premier poinct donq , qui est
                            Iesus Christ est l'unique vray fils de Dieu
                         le fondement sur lequel il nous faut bastir 
tout le reste , suyuãt le dire du Seigneur, 
Iehan. 
17.à sçauoir que la vie eternelle gist en 
  la cognoissance du Pere, qui est le seul vray 
Dieu , & de celui qu'il a enuoyé,à sçauoir Iesus 
Christ , & de ce que dit l'Apostre 
2.Corinthiens 
1.20.à sçauoir que toutes les promesses 
de Dieu sont verifiees & fermes en 
Iesus Christ:le sõmaire en est que celui,dõt il 
est questiõ en toute ceste histoire de ses souffrãces , 
est l'vnique Fils de Dieu , nõmé Iesus 
Christ,comme nous le cõfessons au sommaire 
de nostre foy, qui s'appelle le Symbole Apostolique. 
    
                            Ceste verité a esté combatue pieça par quatre
                                blasphemes.
                        Mais ce poinct doit estre d'autãt mieux & 
plus clairement exposé qu'estãt de tres-grande 
consequence,il a esté de tout temps combatu 
par Satan & diuers heretiques , dés le 
temps mesmes des Apostres. D'autant donc 
que la Deïté est vne essence du tout spirituelle , 
inuisible,bref,du tout infinie,les vns 
ne pouuans accorder ce mystere auec leur 
entendement humain , & voyans que quelquefois 
les Anges,les Magistrats,voire mesmes 
les fideles sont appelés enfans de Dieu, 
& mesmes qu'Israël est appelé , le Fils aisné 
de Dieu , 
Exod.4.22. ont enseigné que Iesus 
Christ estoit appelé Dieu , non pas qu'il fust 
Dieu par ceste Deïté essentielle, mais à cause 
de son excellence par dessus toutes les autres 
creatures. Les autres n'estans en non moindre 
erreur , mais se fouruoyans par vn autre 
destour,ont dit que Iesus Christ estoit bien 
[vray]    
vray Dieu essentiellement,mais qu'ainsi que 
Dieu & les Anges sont souuent apparus en 
diuerses formes,ainsi le Fils de Dieu s'estoit 
monstré comme homme en apparence,pour 
se rendre plus familier , & non pas qu'il eust 
vne nature vrayement & essentiellement 
humaine. Et ces deux heresies estant redarguees 
par presqu'infinis passages expres tant 
du viel que du nouueau Testament , ont esté 
pieça condamnees,non pas cõme simples erreurs, 
mais cõme renuersantes le fondement 
de la foy & de l'esperãce de nostre salut,comme 
nous dirons ci apres. Mais Satan ayant esté 
dechassé de ces deux costés , n'a pas laissé 
d'assaillir ceste verité par deux autres endroits, 
ayant suscité ceux qui ont bien confessé 
la Deïté & l'Humanité essentielles de 
Iesus Christ, mais iointes & vnies ensemble 
par vne meslinge,tant des deux essences que 
de leurs proprietés naturelles : & d'abondant  
ceux qui au lieu de les mesler , les ont 
des-vnies,enseignans que la Deïté , sur tout 
depuis le Baptesme de Iesus Christ, a assisté 
à Iesus Christ hõme, ainsi qu'aux Prophetes 
& autres excellentes personnes , mais d'vne 
vertu speciale & tres-excellente : à raison 
dequoy ce surnom de Dieu lui a esté donné: 
lesquelles heresies ont esté pieça conuaincues, 
& anathematisees es Conciles generaux, 
& vrayement Chrestiens,par la pure 
parole de Dieu. 
    
                            Response au premier blaspheme.
                        Et de faict,l'vn de ces blasphemes estant 
posé , le fondemẽt de nostre salut est renuersé 
de fond en comble.Car quant à la premiere 
de ces heresies blasphematoires & vrayement 
enragees , si Iesus Christ n'est autre 
chose qu'vne creature , quelque excellente 
& diuine qu'on la face,ceux-là seroyent idolatres 
qui mettent leur esperance en lui,& 
qui l'inuoquent: & ne nous pourroit ni pardonner 
nos pechez, ni ressusciter nos corps, 
ni nous donner la vie eternelle,estant toutes 
ces choses incommunicablement propres à 
l'essẽce diuine.Et comment serions-nous baptisés 
en son nom aussi biẽ que du Pere & du 
sainct Esprit? comment seroit-il appelé Fils 
vnique de de Dieu? comment auroit-il esté 
dict qu'il estoit desia quand toutes creatures 
eurent commencement , 
Ieh. 1.1? comment 
auroit-il fait toutes choses qui ont esté faites,  
Ieh.1.3? cõmẽt,s'il n'estoit que creature, 
auroit-il peu porter la fureur de Dieu son 
Createur sans en estre englouti? comment se 
seroit-il ressuscité soy-mesmes? bref, comment 
seroit-il nostre Iesus , c'est à dire,Sauueur? 
   
 
                            Respõse au second.
                        Et quãt à la seconde heresie , s'il n'a vestu 
nostre nature humaine qu'en apparẽce, nous 
sommes donc encore redeuables à la malediction 
de Dieu,& toutes ses souffrances 
n'auront esté qu'illusions, & par consequent 
[nostre] 
 
  
nostre redemption sera toute phantastique 
& imaginaire. 
  
Il en faut conclurre autant du troisieme
                            Respõce au troisiesme
                         
blaspheme , par lequel la Deïté est rendue 
muable & chãgée & diminuée en soy-mesmes: 
& nostre nature humaine est esleuee outre 
vne qualité, qui la trãs-formeroit en Deïté, 
dont s'ensuyuroit que Iesus Christ ne seroit 
ni vray Dieu, ni vray homme,mais vne 
tierce essence , composée de la meslinge des 
deux.Chose qui le nous rendroit du tout inutile 
, comme aussi elle est si monstrueuse & 
detestable,qu'elle ne merite pas mesmes d'estre 
refutée , quoy qu'elle ait abusé infinies 
personnes,ensorcelés par vn mal-heureux 
Moine. 
  
Et quant à la quatrieme, si elle estoit veritable
                            Respõse au quatrieme.
                         
il y auroit deux Fils , à sçauoir , vn Fils 
de Dieu à part , & vn fils de la vierge Marie à 
part,dõt ni l'vn ni l'autre ne nous seroit Sauueur 
à part : au lieu que la Deïté ne nous sauue 
que moyennant la satisfaction de l'humanité: 
& les souffrances de l'humanité ne peuuẽt 
auoir la force de nous estre viuifiãtes que 
par la Deïté, non point separée, mais coniointe 
& vnie de la façon que nous dirons 
tantost. 
  
Il faut dõc opposer à toutes ces faussetés
                            Sommaire de la verité opposee aux precedents
                                blasphemes.
                         
ceste seule & pure verité:Que le seul & vnique 
Fils de Dieu coeternel & coessẽtiel auec 
 le Pere & le sainct Esprit , & la seconde personne 
entre les trois personnes (qui sont vn 
seul & mesme Dieu , non pas diuisées en essence , 
mais distinctes par leurs proprietés 
personnelles) ceste vnique personne , di- 
ie , du fils de Dieu , selon la volonté de 
Dieu son Pere , & par l'operation du sainct 
Esprit,au temps ordõné diuinemẽt,& predit 
par les Prophetes , s'est vni à nostre nature 
humaine, composée d'vn vray corps , formé 
de la substance de la vierge Marie, & d'vne 
tres pure & tres-saincte ame humaine , tellemẽt 
& de si pres, que chacune nature retirãt 
son essence & ses proprietés essentielles, 
sans aucun meslinge,il est vray Dieu, comme 
il estoit,& auec cela vray homme en tout & 
par tout semblable à nous horsmis peché: 
comme estãt selon le corps tiré & formé de 
la substance de la saincte Vierge, & par consequent 
vray Dieu & vray homme en vnité 
de personne , comme nous en verrons tres- 
expres tesmoignages en ceste histoire plus 
qu'en nulle autre : pour nous estre fait sapience , 
iustice , sanctification & redẽption,  
1.Corinthiens 1.30.Pour reuenir dõc à nostre 
question , c'est ce seul Fils de Dieu, à qui appartiennent 
ces souffrances , comme à celui 
qui a pris nostre chair pour estre nostre pleige 
enuers Dieu son Pere,& nostre rançon entiere 
en corps et en ame.Et qui sera l'esprit, 
[voire]    voire mesme Angelique,qui puisse comprendre, 
ni la langue,qui puisse exposer ceste vniõ 
personnelle de celui , qui estant en forme de 
Dieu sans rapine, c'est à dire vray Dieu essentiel, 
se soit ainsi vni à la forme de seruiteur, 
c'est à dire,à nostre vrayement & essentiellement 
humaine nature, abbaissee iusques à la 
mort, voire à la mort de la croix?qui pourra, 
di-ie , comprendre comme l'Eternel Fils de 
Dieu a voulu se faire en vnité de personne, 
fils d'Adam conçeu au ventre d'vne Vierge, 
n'y ayant pas encore seize cents ans que l'infini 
Createur se fit ainsi vni a la creature:l'inuisible 
auec le visible : le Tout-puissant auec 
le plus infirme de tous les hõmes:bref la vie 
à la mort:mystere plus qu'esmerueillable aux 
Anges mesmes & plus que tres-grand,comme 
specialement l'appelle l'Apostre 
1. Timot. 
3.16. & 
Ephes.3.18. que la chair & le sang 
ne nous reuele point, mais le Pere, 
Matth.16. 
17. par le Fils qui est au sein du Pere, 
Ieh.1.18. & dont il est venu pour nous annoncer en 
personne ce secret 
Rom.16.25.comme il auoit 
promis par la bouche de ses Prophetes dés 
le commencement, 
Luc.1.70.&
1.Pier.1.11.&  
2.Pier.1.21.    
Ie vien maintenant au second poinct mis
                            Les causes qui ont esmeu Dieu à nous sauuer par ce
                                moyẽ
                            & comme
                         
en auãt par moy, à sçauoir aux causes qui ont 
esmeu le Pere à nous donner son Fils , le Fils 
à mettre iusques à sa propre personne pour 
 
 
                            ils les faut mediter pour nostre salut.
                        nous , le sainct Esprit tant à l'operation de ceste incarnation , qu'à nous faire entendre 
ceste tant pretieuse verité.Et que puis-ie,ou 
doy-ie dire sur cela,sinon que c'est luy-mesmes, 
c'est sa sapience incomprehensible, c'est 
sa bonté inestimable , c'est l'abysme de ses 
misericordes qui a induit le Pere à no9 donner 
tel decret , le Fils & le sainct Esprit ,s'y 
rengeãs de ceste mesme volonté , comme ils 
font vne mesme essence , & inseparables en 
leurs operations. Car qu'y auoit-il en l'homme 
ni dedans ni dehors,qui peust obliger le 
Createur à sa creature , quand mesmes elle 
fust demouree en son integrité , attendu que 
la conformité qui se trouuoit lors entre Dieu 
& son image qui rendoit l'homme agreable à 
son Createur entre toutes les creatures d'ici 
bas, ne procedoit que de la mesme seule gratuité 
qui l'auoit esmeu à le creer & façonner 
à son image? Mais l'homme,par sa seule 
ingratitude volõtaire,s'estãt tellement desfiguré 
qu'au lieu que le Createur ne voyoit 
rien en luy qui ne luy fust agreable,n'y a rien 
peu voir depuis ce temps la qui ne l'offensast: 
qui pourra dire, sans mẽtir,que Dieu ait rien 
veu ni preueu en ceste pauure & miserable 
creature,qui le deust esmouuoir en sorte 
quelconques à luy vouloir bien? ou plustost 
qui ne le deust esmouuoir à l'exterminer du 
tout?& cõment les tenebres de l'entẽdemẽt 
[de l'hom-] 
 
 de l'hõme,la peruersité de sa volõté,l'ordure 
de ce pauure corps pourroyẽt ils auoir induit 
la Lumiere , la Bonté , la Pureté à aimer vne 
creature si corrõpue? voire à l'aimer iusques- 
là de l'adiondre a soy de si pres, qu'en la personne 
de son Fils , par le moyen de ceste tant 
admirable vnion dont nous auõs parlé , ceste 
humaine nature n'est pas seulement refaite 
à l'image de son Createur en toute perfectiõ: 
mais il se peut & doit dire que cest homme- 
là est deuenu le vray,seul,coessentiel,& coeternel 
Fils de Dieu son Pere : & ce non pas 
afin que nostre nature en cest homme-là 
seul fust esleuée en ceste gloire par dessus 
les Anges mesmes,iusques à sa dextre,
Philip. 
2.9. mais aussi à fin que tous ceux qui seroyẽt 
incorporés en icelui pour estre ce corps mystique, 
qui s'appelle l'Eglise,dont cestui-là est 
le Chef , soyent faits ses coheritiers selon 
leur mesure en gloire eternelle, 
eph.4.16. & 
5.30.suyuãt la requeste que luy-mesmes en a 
faite, 
Ieh.17.24. & que l'arrest en sera pronõcé 
au dernier iour: 
Matth.25.34. estant mesmes 
pour cela Iesus Christ appelé par l'apostre,le 
Fils aisné entre plusieurs freres, 
Rom.8.28.estãs 
assis desia par esperãce es lieux celestes auec 
luy, 
Eph. 2. 6. en attendant que ce que 
nous sommes soit du tout apparent. 
1. Ieh.3. 
2.Que dirons-nous donc ici sur cela,mes freres, 
sinon que c'est ici le secret des secrets de 
  Dieu? ici est ouuerte la plus que tres-haute 
hautesse de sa bonté , laquelle seule celui qui 
est specialement & à si bon titre appelé le 
gardiẽ des hommes,
Iob.7.20. 1.Timoth.4. 
2. à trouuee en soy-mesmes pour tant aimer 
ses ennemis , 
Rom.6.8. qu'il n'a pas mesme 
espargné son propre Fils pour leur salut,  
Rom.8.32. Ieh.3.16. voire mesmes iusques à 
s'embraser de sa plus ardente & terrible fureur, 
en prenant nostre cause contre nos ennemis,  
Isa.37.32. & 
Zach.8.2. oubliant nos 
pechés, & se souuenãt de son alliance, 
Luc. 
1.72. par la teneur de laquelle il est dit qu'il 
benira ceux qui beniront la saincte race de 
Abraham,& maudira ceux qui la maudiront.  
Gen.12.3.Et qui a induit l'vnique Fils de Dieu 
de vouloir le mesmes pour s'aneãtir, en prenant 
forme de seruiteur 
Philip. 2.7. pour estre 
mesprisé & desbouté d'entre les hõmes, 
nauré pour nos forfaicts,froissé pour nos iniquités, 
& faire venir sur soy l'iniquité de 
nous tous, 
Esa.53.3. & versets suyuans? qui l'a, 
di-ie,fait s'abbaisser iusques à estre en ceste 
chair qu'il a prise pour nous , plustost vn ver 
qu'vn homme, 
Psea.22.7? voire iusques à estre 
fait malediction pour nous 
Galat.3.12.sinon 
la mesme volonté de Dieu son Pere , & ceste 
inenarrable dilection enuers ceux là mesmes 
qui le crucifioyent
? Luc.23.3? qui la esmeu à 
si grãde compassion sur le pauure peuple destitué 
[stitué]    de Pasteur,
Matt.9.36.& sur la ville de 
Ierusalem,ne recognoissant le temps de sa visitation  
Luc.19.44? Et quelle autre cause 
aussi peut auoir induit le sainct Esprit,par lequel 
le Pere & le Fils comme par leur coëssencielle 
& coëternelle puissance ont executé 
ce secret , à estre nostre regenerateur 
Ieh. 
3.6. nostre docteur 
Ieh.16.13. & consolateur  
Ieh.14.&15.&16. iusques à nous mettre au 
cœur ce qu'il nous faut demander par souspirs 
inenarrables, 
Rom.8.25. & à nous faire 
crier à plene bouche,Abba,c'est à dire Pere.  
Galat.4.6? C'est donc en somme la seule infinie 
gratuité de Dieu,dõt est procedée nostre 
redemption.Mais quel en a esté l'obiect?nostre 
misere ayant esmeu sa misericorde. Et 
comment cela, veu que toute nostre misere 
procede du peché, qui est l'obiect de la iuste 
fureur de Dieu? C'a esté d'autant qu'il luy a 
pleu,monstrant en cela vne plus qu'incomprehẽsible 
sapience, de considerer en nous 
nostre plus que pauure & miserable estat, & 
non point la cause d'iceluy, à sçauoir nos pechés 
& nos iniquités,lesquelles il a voulu en 
toute rigueur & seuerité chastier en nostre 
pleige & respondant,lequel seul s'est trouué 
assez fort pour porter ce fardeau , sans demourer 
sous le faix,cõme estãt non seulemẽt 
homme , mais aussi vray Dieu & tout-puissant. 
A parler donc propremẽt,mes freres,ce 
  n'a point tant esté ni Satan,ni Iudas, ni Caïphe, 
ni les Iuifs, ni Pilate, ni les bourreaux, 
qui ont crucifié celuy qui de vengeur s'est 
fait Sauueur : mais ce sommes nous , nous, 
di-ie,mes freres qui l'auons apres tant d'autres 
souffrances fait lier & garrotter , condamner 
pour blasphemateur , & coulpable 
de lese maiesté diuine & humaine,mocquer, 
souffletter,foitter,crucifier , percer , entrer 
en la mort , la plus cruelle & ignominieuse, 
& mesmes maudite de Dieu en la Loy, 
Deut. 
21.23. & 
Galat.3.13. voire poussé iusques en la 
cauerne du sepulchre. Nous condamnõs bien 
donc Satan,& tous ceux desquels il s'est serui 
en vne si execrable meschanceté , dont ils 
porteront le cõble de la peine,quand ils verront 
sur son throne de gloire celuy qu'ils ont 
percé,
Zach.12.10.&
Ieh.19.37.Mais c'est contre 
nous que nous-nous deuons despiter:sont 
nos pechés & nos iniquités que nous deuõs 
detester : c'est nostre ingratitude , rebellion 
& endurcissement que nous deuons apprendre 
à cognoistre telles qu'elles sont,pour no
9 abbaisser iusques aux enfers , en ayant honte 
de nous-mesmes, en nous contemplant en 
ce crucifié , & non pas en ce faux masque de 
tresfaux plaisir , duquel le peché nous abuse 
& ensorcelle.Et s'il y a auiourd'huy peuple 
au monde qui ait besoin de ceste doctrine 
& de penser à soy de pres,gemir & souspirer 
[& de-]    & demander à Dieu maintenant ou iamais 
ce cœur brisé & froissé , qui est le premier 
poinct de vraye repentance , 
Psea.51.19: c'est 
à nous, à nous, di-ie, peuple de Geneue, d'y 
penser tres-viuement. Car à qui pourroit 
mieux appartenir qu'à nous ceste tant lamentable 
complainte du Seigneur par son 
Prophete 
Mich.6.3? 
Mon peuple , que t'ay-ie 
fait,& en quoy t'ay-ie trauaillé? respon-moy. 
Car de quelle seruitude d'Egypte, auõs-nous 
esté deliurés? quels Moyses & quels Aarons 
nous ont esté enuoyés de Dieu ? de quelle 
paillardise d'Egypte sommes-nous sortis? 
quelle mer rouge de persecutions auõs-nous 
passée?nous,di-ie,qui auõs esté tirés & conduits 
par la main de Dieu, des bordeaux de 
tant de nations,non point en vn desert, mais 
tout droit en vne terre de Gosen , affluente 
de ses vrayes delices , & là où mesmes nous 
auons esté & sommes corporellement nourris 
par trop delicatement? Et cependant que 
peut trouuer le Seigneur en ceste vigne tant 
bien cultiuee,sinon des lãbrusches,& fruicts 
tresamers , maintenant que le Seigneur , apres 
auoir tant attendu nous fait bien entendre, 
si nous auons des aureilles,qu'il y est 
venu vendanger , non point si nous ne pensons 
à nous de plus pres auec le serpillon,qui 
cueille les bons raisins, pour en faire de bon 
vin , mais auec l'espee , laquelle tenant en sa 
  main flamboyante , & la nous faisant voir, 
non point de loin, comme par ci deuant, 
mais iusques deuant nos murailles , sommes 
nous si sourds que nous ne l'oyons point encores 
prononcer ce qu'il a predit,& finalemẽt 
executé en sa ville ancienne, disant, 
Isa. 
5.3. & vers. suyuans,
Habitans de Ierusalem,& 
vous hõmes de Iuda,iugez,ie vous prie,entre 
moy & ma vigne.Qui auoit-il plus à faire à 
ma vigne , que ie ne luy aye fait ? pourquoy 
ay-ie attendu qu'elle produisist des 
raisins , & qu'elle a produit des grappes sauuages ? 
 maintenant donc que ie vous face entendre, 
ie vous prie , ce que ie m'en vay faire 
à ma vigne. I'osteray sa closture & elle sera 
broutee:ie despeceray sa cloison , & elle sera 
foulée,& la reduiray en desert,tellement 
qu'elle ne sera plus taillée,ni foussoyée,& les 
rõces & espines y monteront , & commanderay 
aux nuées qu'elles ne facent plus tomber 
de pluye sur elle.Confessons donc, mes 
freres , confessons que les sangliers sont entrés 
par nostre faute en ceste vigne, 
Pse.80. 
14.& disons,
O Dieu des armees retourne,ie 
te prie,regarde des cieux,& voy,& visite ceste 
vigne. Et quels sont ses sangliers? l'auarice, 
la desfiance,la gourmandise , la paillardise, 
la desloyauté, l'iniustice , la fierté , le 
meurtre , bref,tous les fruicts de la chair,qui 
sont recités, 
Galat.5.19.&vers.suyuans. quoy 
[que]    que le Seigneur admoneste , crie, chastie , & 
toutesfois en telle douceur,iusques ici que la 
misericorde , voire miraculeuse , a surmonté 
le iugement. Quand auons nous donc assez 
crucifié nostre Seigneur Iesus Christ? quand 
considererõs-nous que dira de nous vne grãde 
partie du monde, que ie puis dire auoir sa 
veuë iettée sur vne ville de Geneue? & si les  
hommes , & nostre propre cœur nous condãnent, 
que fera celuy qui est assis sur le throne, 
& trop plus grand que nostre cœur , 
1. 
Ieh.3.20.& qui a desia comme ouuert a bouche 
pour donner son arrest , n'ayant pas 
seulement attendu trois ou quatre ans a receuoir 
le fruict de ce figuier, 
Luc.13.7? quand, 
di-ie , aurons-nous honte & pitié de nous- 
mesmes? quand honorerons-nous celuy qui 
nous a tant aimés , & reuerons-nous celuy 
deuant la Maiesté duquel les Anges mesmes 
couurent leur face? Dieu vueille , mes 
freres, que ce soit dés maintenant , sans attendre 
que l'huis nous estant clos, comme 
nous fermons les aureilles aux remonstrances 
de nostre Dieu , quoy que tant de miracles 
ayent esté faits parmi nous , il ne nous 
soit respondu comme il est escrit 
Matth.7.23. Ie ne vous cognoy point, despartez vous de 
moy,vous qui faites le mestier d'iniquité. 
Le Seigneur Dieu nous en vueille garder par 
sa tresgrande, voire infinie misericorde , & 
  
nous face plustost la grace par le moyẽ , d'vn 
bon & vray amendement , de voir l'obligation 
de nos pechés , rayee & bissee en la 
croix du Seigneur , & l'ẽtiere quittance d'iceux 
escrite de son propre sang, à la gloire 
de son sainct Nom , & consolation de tous 
ses pauures enfans.