LA TROMPETTE
DE SION.
OV
Exhortation à Repentance,
& à Iusne.
SERMON PREMIER.
12. Parquoy aussi maintenant dit l'Eternel,
retournez vous iusques à moy de tout
vostre cœur , & en ieusne, & en pleur, &
auec lamentation.
13. Et rompez vos cœurs, & non point
vos vestemens, & retournez à l'Eternel vostre
Dieu: Car il est misericordieux, & pitoyable,
tardif à colere , & abondant en
gratuité, & qui se repent d'auoir affligé.
14. Qui sçait si l'Eternel vostre Dieu
viendra à se repentir , & laissera apres soy
benediction, gasteau, & aspersion.
I. L'exhortation faite par Ioel aux Israëlites
[ pour ]
pour les induire à repentance, contient
neuf chefs.
II. Elle appartient à nous , qui sommes außi
l'Israël de Dieu.
III. Le premier point est la cause pour laquelle
Dieu les conuie à repentance , à sçauoir
le iugement à venir.
IIII. Ou se uoit la grande bonté de Dieu,
qui ne punit iamais les siens au despourueu.
V. Enquoy il se iustifie estre le seul uray Dieu.
VI. Accroist nostre obligation à l'aimer.
VII. Et à procurer d'auoir paix auec tous
hommes, en les preuenans par charité.
VIII. En ce qu'il reitere ceste exhortation.
se void sa grande patience , de laquelle les
exemples sont infinis en l'Eglise , & au
monde.
IX. Afin que tous en soyons conuiez à repentance.
X. Et n'imitons point les mocqueurs qui
abusent de la patience de Dieu à peché.
XI En ce que deuant que punir ce peuple il
l'exhorte à repentance;il nous donne à entendre
que la fin de ses menaces & de ses
iugemens, est nostre repentance.
XII. C'est un grand endurcissement, quand
Dieu chastie son peuple, & son peuple ne se
[ repent ]
repent point. Dieu en est forcé ou de perdre
son peuple, ou de le quitter.
XIII. Exhortation de preuenir l'un & l'autre
iugement par un uray amandement de
uie.
I. CEs paroles desquelles ie
vous ay fait lecture, contienent
vne exhortation à repentance, & vne promesse
de grace & de paix, moyennant icelle. En
l'exhortation nous considererons neuf
points, suiuans l'ordre des mots,selon qu'ils
sont couchez au texte. Le premier sera des
raisons pourquoy ce deuoir est requis,
comprises au mot Parquoy . Le second sera
du temps conuenable à cest exercice:
C'est maintenant qu'il en est temps. C'est le
temps present. Le troisiesme sera de celuy
qui requiert ce deuoir, & exhorte le peuple
à iceluy. C'est l'Eternel. Maintenant donc
außi , dit l'Eternel. Le quatriesme sera de
ceux desquels ce deuoir est requis: Ce sont
les Iuifs, entẽdus au mot vous ,Le cinquiesme
sera du deuoir qui est requis: C'est repentance ,
laquelle est definie és paroles, retournez
vous iusques à moy . Le sixiesme sera
de la maniere, de la repentance, laquelle
[le]
est double , à sçauoir interne & externe,
celle là consistant en la conuersion de tout
le cœur à Dieu. Retournez vous, dit-il , iusques
à moy de tout vostre cœur : Celle-cy en
iusne , en pleur , & lamentation . Le septiesme
sera de la source de la repentance, laquelle
est le cœur brisé, designé en la suite
de l'exhortation , & rompez vos cœurs . Le
huicitiesme, est vn aduertissement de se garder
en la prattique & exercice de ce deuoir
d'vn secret , mais d'vn grand peché du peché
familier aux superstitieux , lesquels par
hypocrisie rompent leurs vestemens deuant
les hommes,peu ou point soigneux de
rompre leurs cœurs deuant Dieu,& quand
ils ont peché, & apprehendent quelque
grand iugement, retournent à l'Eglise auec
force mines & apparences externes d'humilité,
mais ne retournent point à Dieu
auec approbation de par luy, de sincerité &
de verité , à cause dequoy le Prophete leur
cria, & rompez vos cœurs , & non point vos
vestemens, & retournez à l'Eternel vostre
Dieu . Ou en ces paroles vostre Dieu , est
comprise la raison de l'exhortation precedente,
car puis qu'lis aduoüoyent Dieu
pour leur Dieu, il estoit raisonnable qu'ils
retournassent vers luy: Et puis que Dieu
[dai-]
daignoit encore s'appeler leur Dieu , ils
pouuoyent retourner vers luy auec confiance
& asseurance d'estre reçeus derechef
en sa grace. C'est le dernier point de ceste
exhortation.
II. Exhortation laquelle ce mesme Dieu
tout-puissant , & tout bon , qui l'a faite ancienement
au peuple des Iuifs par son Prophete
& seruiteur Ioel, vous fait auiourd'huy ,
à vous qui estes son peuple eleu en
Iesus-Christ, par moy qui suis vostre frere
en Christ, & vostre Pasteur de par Christ.
Car vous aussi estes
a l'Israël de Dieu , & a Gal.6.v.16.
b estes circoncis d'une circoncision faite sans b Col. 2.v.11
main: par le despoüillement du corps dés pechez
de la chair , sçauoir par la circoncision de
Christ , vrais
enfans d'Abraham , si vous suiuez
c
Rom.4. v.11.
le train de la foy d'Abraham .
Parquoy
si en ceste qualité vous appliquez à vous
mesmes toutes les promesses faites à Abraham
& à ses enfans, & vous glorifiez en ce
que Dieu ayant
d retranché par iugement
d Rom.11. v. 17.
les branches naturelles de leur tronc sainct,
il vous a entez par grace, vous di-ie, qui
estes l'oliuier sauuage, en la place d'icelles,
& vous a faits participans
de la racine, & de
la graisse de l'oliuier , voire comme à tels
vous a donné plus suffisante occasion de le
[be-] e Eph. 1. v. 3.
benir en vous escrivant auec l'Apostre
e Benit
soit Dieu,qui est le Pere de nostre Seigneur
Iesus-Christ , qui nous a benits en toute benediction
spirituelle és lieux celestes en Christ .
Pourquoy n'appliquez vous pas à vous
mesmes toutes ses exhortations, menaces,
iugemens, dont il vse enuers les enfans
d'Abraham? Prendrez vous pour vous
comme vrais Israëlites les promesses de
Dieu pour vous consoler, les benedictions
de Dieu pour vous sauuer, & ne prendrez
vous pas pour vous comme tels les exhortations
de Dieu pour vous amander,les menaces
de Dieu pour vous estonner; Les iugemens
de Dieu pour y profiter? Lisez l'Apostre,
& il vous dira que les iugemens
desquels Dieu accabla son peuple au desert
f 1.Cor10.v.6.11.
f ont esté exemples pour nous , & sont escrits
pour nous admonester, comme ceux ausquels
les derniers temps sont paruenus , afin
que nous ne soyons point conuoiteux des choses
mauuaises, comme eux außi ont conuoité : &c.
g Rom.15.v.4.
& vous apprendrez de luy que
g toutes les
choses qui ont esté auparauant escrites, ont esté
escrites pour nostre endoctrinement.Escoutez
donc ceste escriture comme s'adressante à
vous , & priez Dieu de l'engrauer si auant
en vos cœurs, qu'elle soit en vous ce que
[toute] toute l'escriture est, ce que celle cy est en
soy,
h profitable à endoctriner, à conuaincre, h 2. Tim.3.v.16.17.
à corriger, & instruire selon iustice, afin que
l'homme de Dieu soit accompli, & parfaictement
instruit à toute bonne œuvre . Qui donc
à oreilles pour ouyr qu'il oye.
III.
Parquoy .
Ce mot nous mene à la
consideration de la raison qui a esmeu Dieu
à faire ceste exhortation.Il menaçoit d'enuoyer
vn grand iugement sur son peuple,
& de l'enuoyer tost : à cause dequoy il en
parle comme d'vne chose ja aduenuë,& dit,
La sauterelle a brouté le residu du haneton, & i Ioel 1. v. 4.
le hurbec a brouté le residu de la sauterelle, &
le vermisseau a brouté le residu du hurbec .
Vne
nation, dit le Prophete, vne multitude infinie
v.6.
de sauterelles, est montee à l'encontre de mon
pays,puissante & sans nombre , delaquelle les
dents sont des dents de Lion,& elle a des dents
maschelieres d'un vieil Lion: Elle a reduit ma
v.7.
vigne en desert , & a osté l'escorce à mes figuiers:
elle les a despouillez tous nuds,& les a
iettez là: leurs branches se sont blanchies : Les
v.10.
champs sont en degast , & la terre en mene
dueil, pource que le froment est gasté, le vin
excellent est tari, & l'huile defaut . Grande
calamité, par laquelle la Iudee estoit menacee
d'vne si horrible famine que à
[grand] grand peyne trouueroit on de la farine, &
v.13.
du vin pour le seruice de Dieu.
Car il est
defendu au gasteau & à l'aspersion d'entrer en
la maison de vostre Dieu ; dit le Prophete aux
Sacrificateurs, voila la playe. Il y apporte le
v.14.
remede, & leur crie,
Sanctifiez le iusne , publiez
l'assemblee solemnelle, assemblez les anciens,
& tous les habitans du pays en la maison
de l'Eternel, vostre Dieu, & criez à l'Eternel,
&c . l'Eternel auoit parlé , mais ils
n'auoyent point escouté , il auoit crié, &
ils n'auoyent point respondu; ils n'auoyent
point iusné, & ne s'estoyent point humiliez
deuant Dieu, ils ne l'auoyent point
inuoqué, & n'auoyent point delaissé leur
mauuais train: à cause dequoy Dieu leur
enuoye derechef son Prophete, pour leur
denoncer encor vn coup la mesme calamité,
& les exhorter à vraye repentance pour
la preuenir: La premiere prediction est au
premier chapitre: La seconde en cestui-cy:
Il y a là exhortation à repentance, ieusne,&
priere publique & extraordinaire: Icy de
k Ioel2. v. r. 2. 2. v. 11.
mesme. Il auoit dit
k La iournee de l'Eternel
vient : car elle est prés : une iournée de tenebres
& d'obscurité,&c .
Vne iournee grande
et fort terrible: & qui le pourra soustenir? C'est la prediction; à laquelle il adiouste
[ceste]
ceste exhortation, Parquoy außi maintenant,
dit l'Eternel, retournez vous iusques
à moy, &c .
IIII. Obseruez, tres-chers freres , obseruez
icy combien est grande la bonté de
nostre Dieu , entre les Loix militaires qu'il
donna iadis à son peuple, ceste-cy en estoit
l'vne:
l Quand tu t'approcheras d'une ville l Deut.20.v.10.
pour la combatre , tu luy presenteras la paix: A il donné Loy aux autres , de ce qu'il ne
fait point luy mesme? Et seroit-il semblable
aux Pharisiens & aux Scribes qui
m lioyent m Matth.23.v.4.
ensemble des fardeaux pesans & importables,
& les mettoyent sur les espaules des hommes,
mais ne les vouloyent point remuer de leur
doigt? Ainsi n'aduiene. Tout ce qu'il requiert
des hommes est que
n Comme luy qui n 1.Pier.1.v.15.16.
nous a appelés est sainct, nous außi pareillement
soyons saincts en toute nostre conuersation:
d'autant qu'il est escrit ,
o Soyez saincts, o Leuit.19.v.1.
car ie suis sainct . Et ses Loix & commandemens
ne sont qu'images de sa iustice, & rayons
de la merueilleuse & inaccessible lumiere
qui est en luy. Parquoy en commandant
à son peuple de ne traitter aucune ville
ennemie à la rigueur, qu'au preallable il
ne luy eust parlé de paix, il ne lui enioint
Exemples rien que ce dont le peuple eust peu remarquer
[quer]
la prattique & les exemples en luy
mesme depuis le commencement du monde
iusqu'àlors.
Adam.A-il changé la condition d'Adam, par
laquelle de spirituel qu'il estoit en sa
chair, il est deuenu charnel en son esprit,
p Genes.2.v.17.
deuant que de luy auoir dit
p Quand à l'arbre
de science de bien & de mal; tu n'en mangeras
point: Car dés le iour que tu mangeras
d'iceluy, tu mourras de mort? A il deschassé
Cain.Cain de deuant sa face,l'a il rendu vagabond
sur la terre, l'a il maudit de la part de
la terre, afin qu'elle ne luy rendist plus sa
vertu, deuant que de luy auoir conseillé le
biẽ auec promesse,dissuadé le mal,le meurtre
q Genes.4.v.7.
de son frere auec menace,luy disant,
q Si tu fais bien, ne sera il pas receu? mais si tu
ne fais bien le peché gist à la porte? a il amené
Le monde au temps de Noé.le deluge sur le monde dés meschans,
desquels les esprits sont maintenãt en chartre,
ou il y a pleurs & grincement de dents,
r 1. Pier.3.v.19.20.2.
deuant
r qu'il leur ait presché repentance
2.Pier.2.v.5.
par
Noé heraut de iustice? A il condamné à
Sodomesubuersion les villes de Sodome, & Gomorrhe,
les reduisant en cendre, & les mettant
pour exemple à ceux qui viuroyent en impieté,
f 2.Pier.2.v.8.
deuant que de leur auoir enuoyé
f le
iuste Lot, qui habitant entr'eux, parce qu'il
[ oyoit ]
oyoit, & voyoit , tormentoit de iour en iour son
ame iuste à cause de leurs meschans actes ? A il
vuidé les thresors de ses vengeances sur
l'Egypte, a il fait
cognostre sa puissance au
pays de Cam , Lança il les chariots de
Pharao en la mer & son armee, enfondra il l'eslite
de ses capitaines en la mer rouge, ruina
il par sa grandeur la hautesse de
Pharao qui
Pharao s'estoit esleué contre luy,lascha il son ire qui
le consuma comme chaume
t deuant que
t Exod. 5. & suiuans
de luy auoir enuoyé Moyse par dix fois
l'aduertissant de laisser aller son peuple?
u Nadab & Abihu Nadab,& Abiu,furent ils deuorez
par le feu u Leuit. 10.v.1.2.
sortant de deuant l'Eternel , deuant que d'auoir
appris qu'ils ne deuoyent pas offrir du
Coré,
Dathan. Abirom feu estrãge à l'Eternel?
x La terre s'ouurit elle
pour engloutir la tente
de Coré, Dathan, x Nomb. 16.v.1.
& Abirom , auec tout ce qui leur appartenoit;
& le feu du Seigneur deuora il
Coré,
auec les deux cens cinquante hommes de sa
suitte, sans qu'au prealable Moyse les eust
admonestés de se cõtenir en leur vocation,
& s'en contenter?
Ce peuple auoit veu cecy, & a fait depuis Israel
puis preuues sans nombre d'vne pareille
bonté de Dieu en son endroit, ne luy estant
iamais aduenu aucun mal sans que Dieu
l'ait aduerti par ses Prophetes de s'ẽ garder:
[Amos]
Amos le declare ainsi, disant,
y Le Seigneur
y Amos.3.v.7.
l'Eternel ne fera aucune chose qu'il n'ait reuelé
son secret à ses serviteurs Prophetes . Daniel
a Daniel 9.v.6.7.
le confesse ainsi, disant,
a Nous n'auons
point obeï à tes seruiteurs Prophetes, qui ont
parlé en ton Nom à nos Rois , aux principaux
d'entre nous,à nos peres,& à tout le peuple du
païs: O Seigneur à toy est la iustice,& à nous
Ierusalem confusion de face . Et quand Ierusalem a esté
destruite,à ce qu'elle ne fust plus ville pour
iamais, a ce esté sans auoir esté visitee du
fils de Dieu? sans luy auoir donné iuste occasion
par son endurcissement & rebellion
b Luc 19. v. 41
b de pleurer sur icelle, & de luy reprocher:
c Matth.23.v.37.
c Ierusalem,Ierusalem, qui tues les Prophetes,
& lapides ceux qui te sont enuoyés:combien de
fois ai-ie voulu aßembler en un tes enfans,
comme la poule assemble ses poußins sous ses
ailes,& vous ne l'avez point voulu?
Ou sont maintenant les sept chandeliers
Les Eglises d'Asie.d'or, les sept Eglises florissantes d'Asie que
les Apostres auoyent plantees de leurs propres
mains? Là sont auiourd'huy.
Pour Eglises,mosquees;pour l'Euangile,
l'Alcoram : pour Chrestiens inuoquans le
nom du Seigneur , Turcs blasphemans le
nom du Seigneur? Ceste desolation leur est
elle aduenue comme le trauail à celle qui
[enfan]
enfante & soudainement, au despourueu?
Non non. Le chandelier a esté osté
d'Ephese.
Ephese. Mais apres que l'Esprit luy eut crié.
d Tu as delaißé ta premiere charité : Parquoy d Apoc. 2. v. 5.
aye souuenance d'ont tu es decheu, & te repen,
& fay les premieres œuvres ; autrement ie
viendray à toy bien tost,& osteray ton chandelier
de son lieu , si tu ne te repens .
Smyrne a
Smyrne esté destruite : mais aprés auoir ouy,
e Sois e v. 10.
fidele iusques à la mort , & ie te donneray la
couronne de vie .
Pergame a esté rendue desolee;
Pergame mais aprés auoir esté exhortée, &
menacee par l'Esprit luy escriuant ,
f Repen f v. 16.
toy , autrement ie viendray à toy bien tost, &
batailleray contre toy par l'espee de ma bouche .
Thyatire, n'est plus,pour n'auoir point obey
Thyatire à ceste voix du Seigneur,
g Retenez ce queg v. 25.
vous auez iusques à ce que ie viene : Sarde n'est
Sarde point auiourd'huy Eglise , parce qu'ayant
deslors le bruit de viure, ores qu'elle fust
morte, elle n'a point proffité és admonitions
qui ont deuancé sa ruine, le Seigneur
luy ayant dit.
h Aye souuenance quelles choses h Apoc. 3. v. 3
tu as receuës,& ouïes;& les garde,& te repen.
Que si tu ne veilles, ie viendray contre toy
comme le larron, & ne sauras à quelle heure
ie viendray contre toy, Philadelphie , a perdu
Philadelphie sa couronne , pour n'auoir point esté attentiue
[tiue] aux paroles de celuy qui luy crioit.
i v.11
i voicy ie viens bien tost:tien ferme ce que tu as,
afin que nul ne prene ta courõne. Le Seigneur
Laodiceeà vomi l'Eglise de
Laodicee de sa bouche,par
ce qu'elle estoit tiede : mais non deuant
qu'il luy eust predit la calamité qui l'attendoit,
k v. 19.
& l'eust exhortee, disant ,
k Pren donc
zele, & te repen : Toutes ces admonitions
faites par le Seigneur à ceux de ce temps,
là,soit que vous les lisiez,soit que nous vous
les preschions,sont autant d'aduertissemẽs
dés maux que le Seigneur vous prepare,autant
d'exhortations à repentance pour les
diuertir; Et donc autant de tesmoignages
de la bonté paternelle de Dieu,qui auiourd'huy,
en ce iour de ieusne , de pleur, & de
lamentation, vous menace, & vous redargue
encor vn coup , afin de vous amener à
repentance ; & vous faire cognoistre , non
seulement par les exemples dés autres,mais
aussi par vostre propre experience , qu'il
l Tit.3.v.4.
s'est à iuste titre nommé
l amateur des
hommes .
V. Recoignoissez donc en ces tesmoignages
de la bonté de Dieu , que nostre
1. vsage.Dieu est le vray Dieu, qu'il n'y a nul Dieu
entre tous ceux qui sont nommez dieux tel
que luy. Les dieux des nations auoyent
[tousiours]
tousiours faim, & soif du sang des hommes:
m Ieh.8.v.44.
Car leurs dieux estoyẽt Diables,
m & le Diable
a esté meurtrier des les cõmencement : mais
nostre Dieu est celuy qui nous a faicts , &
qui est si bon que quand nous l'offensons,il
ne nous peut deffaire.
n Car il sçait bien dequoy n Pseaum. 103.v.14.
nous sommes faits, se souuenant que nous
ne sommes que poudre . A cause dequoy il a
cõpassion de nous,comme vn pere de ses enfans,
& nous instruit,nous admoneste, nous
exhorte, nous prie,nous menace souuẽt;&
frape iamais que quand nostre cœur qui
2.
vsage est sans repentance nous le contraignons
à cheminer par rencontre auec nous, comme
nous cheminons par rencontre auec
luy.
VI. Parquoi,treschers freres, ne prenez
point occasion de ceste benignité de Dieu,
de l'offenser de nouueau,& adiouster
o yurognerie o Deut. 29.v.19.
à l'alteration . Qu'vne telle impieté
soit loin de vous. Quelle malice seroit ce à
vn hõme d'offenser vn petit enfant n'aguerés
né. Vn enfant innocent, qui ne fait, ne
sçait, & ne peut faire aucun mal à personne?
Quelle plus grande malice d'offenser
Dieu qui non seulement
p ne peut estre tenté p Iaq.1.ver.13.
de maux ,pour en faire,mais mesmes
q est bon q Pse. 145. vers. 9
enuers tous ,
& r fait leuer son soleil sur bõs,& r Matth. 5. vers.45.
[ mau ]
mauuais & enuoye la pluye sur iustes, & iniustes .
s Pseau. 73.v.1.
Sur tout
s qui est bõ à Israël,à ceux qui sont
nets de cœur : Qui est si bon, que non seulement
t Psea.103.v.10.
t il ne nous fait point selon nos pechez,&
ne nous rẽd point selõ nos iniquitez ,mais nous
prie mesmes de nous repẽtir dés pechés par
lesquels nous l'auõs offẽse, afin qu'il ne soit
contraint de nous en punir. C'est aux Libertins
Epicuriens, & à ceux qui n'ont autre
Dieu que le monde , de se deceuoir par
paroles de tromperie , en criant Dieu est
bon , Dieu est bon , lors mesmes qu'ils se
vendent à tout mal pour le despiter en son
visage,lesquels deuroyent plustost mediter,
u Exod. 34. vers. 7.
qu'il est si iuste
u qu'il ne tiẽt nullemẽt le coulpable
pour incoulpable , mais punit l'iniquité
des peres sur les enfans & sur les enfans des enfãs
iusques à la troisiesme & quatriesme generatiõ :
Car il n'y a rien en Dieu que iustice,&
x Rom. 2. vers.5.
ire pour le pecheur impenitent,
x qui par sa
dureté,& son cœur qui est sans repentance, s'amasse
ire au iour de l'ire, & de la declaration
du iuste iugement de Dieu . Sa bonté n'est que
y Rom. 2. vers. 4
pour ceux qui s'amendent.
y Mesprises tu,
dit l'Apostre, les richesses de sa benignité, &
de sa patience, & de sa longue attente : ne cognoissant
point que la benignité de Dieu te cõuie
à repentance? Embrassons donc ceste benignité,
[nignité] & puis que Dieu est encores si bon
enuers nous que de nous conuier,prier,exhorter
à repentance, soyons si bons aussi de
nostre part enuers luy que de l'escouter, &
nous amender.
a Ie suis viuant, dit le Seigneur a Ezech.33.v.11.
l'Eternel, que ie ne pren point plaisir à
la mort du meschant , ains plustost que le meschant
se destourne de son train , & qu'il viue,
Voila sa bonté. O bonté salutaire aux hommes!
Destournez vous , destournez vous de
vostre meschant train:Et pourquoy mourriez
vous, ô maison d'Israël . Voila nostre bonté.
O bonté plaisante,& agreable à Dieu.Celle
là est cause du salut : Celle-cy est le chemin
du salut.
VII. Dieu est-il si bon enuers nous, que
3.
Vsage. de nous preuenir par sa benignité quand
nous luy auons fait tout le mal que nous
auons peu par nostre iniquité; que de nous
offrir la paix, quand nous ne pensons qu'à
luy faire la guerre?moulõs nostre vie sur ce
patrõ, & faisons paroistre qu'ẽ ce point son
image est restablie en nous. Si nous auons
esté offẽsés & outragés,soit par ceux de dehors,
soit par ceux de dedãs,soyons faciles à
b Luc 17. vers.3. Rom 12. vers.14. ver. 17.18.
vers.21.
pardonner , & preuenons nos freres , non
seulement par honneur, mais aussi par charité.
C'est la leçon de Christ disant.
b Si ton
[ frere ]
frere a peché enuers toy, repren le: & s'il s'amende,
pardonne luy . C'est la leçon de l'Apostre
c Pseau 120 v.
7.
disant,
c Benissez ceux qui vous persecutent:
benissez les & ne les maudissez point.
Ne rendez à personne mal pour mal ;& s'il se
peut faire , entant qu'en vous est, ayez paix
avec tous hommes ;
ne sois point surmonté du
mal, mais surmonte le mal par le bien .C'estoit
c ps.120.v.7. l'estude de Dauid,
c Ie suis, dit-il, du tout
adonné à la paix . C'estoit la pratique de S.
d 1 Cor. 4. v.12.13.
Paul,
d On dit mal de nous, dit-il, & nous benissons:
nous sommes persecutez , & nous l'endurons.
Nous sommes blasmez,& nous prions .
Ce doit estre l'estude, la prattique de nous
d Matth.5.v.44.45
tous.
e Aimez vos ennemis, dit Christ, benissez
ceux qui vous maudissent, faites bien à
ceux qui vous hayssent : & priez pour ceux
qui vous courent sus, & vous persecutent; afin
que vous soyez enfans de vostre Pere qui est és
cieux . Parquoy qu'il soit loin de vous de
ressembler à ceux ausquels Dieu reproche,
f Esa.58.v.4
qu'un vn tel iour que cestuy-cy,
f ils ieusnoyent
à procés & contention, & pour fraper du
g 2. Cor. 13.v.11.
poing meschamment ; mais
g soyez tous d'un
consentement, & viuez en paix, & le Dieu
de paix sera auec vous .
VIII. Or comme en ceste exhortation
vous auez veu combien est grande la bonté
de Dieu , aussi en ce qu'elle est vne exhortation
reïteree, ainsi que le Prophete le
donne à entendre par les mots
maintenant
außi , vous estes menez à la consideration
de sa grande patience. Car c'est autant que
s'il leur eust dit, l'Eternel vous a enuoyé
par cy deuant Prophetes apres Prophetes
pour parler à vous, il m'enuoye
maintenant
außi vers vous. Il vous à exhortez
par ceux là à vous conuertir de vos mauuais
actes, & de la violence qui est en vos
mains : il vous y exhorte
maintenant außi par moy: Ie vous ay desia predit que le mal
qui vous accablera, est prés, & vous ay dit
qu'il n'y a nul moyen de l'eschapper, que
par repentance. C'est ce que ie vous dy &
redy
maintenant außi ; ou plustost c'est ce
que Dieu vous dit & redit par moy
maintenant
außi . Qui n'admireroit ceste patience?
Patience de
Dieu enuers les Israëlites. C'est ce peuple qui
h le tenta coup sur
h Pseau.78.v.41
coup au desert,duquel pour ceste raison il
dit par le Psalmiste
i I'ay esté ennuyé de ceste i Pseau 95. v. 10.
generation par quarante ans . Vn peuple duquel
il se plaint quelques siecles apres par
Ieremie, disant,
k Les enfans d'Israël, & les k Ierem. 32.v.30.31.
enfans de Iuda,n'ont fait dés leur ieunesse, sinon
ce qui m'est desplaisant: Car ceste ville cy
a tousiours esté apres à prouoquer ma colere &
[ ma ]
ma fav ureur , depuis le iour qu'ils l'ont bastie,iusques
à ce iourd'huy . Ce neantmoins, il ne
l Ierem. 7. v. 13.
les peut ruiner, mais
l il parle à eux se leuant
de matin , & les supporte si longuement,
m Esa. 5. v. 4.
qu'il les prend eux mesmes à tesmoings,
m qu'il auoit fait à ceste siene vigne tout ce
qu'il y auoit à faire, & auoit attendu qu'elle
luy produiroit des raisins, au lieu desquels
elle n'auoit produit que des grappes
sauuages. Dont estant forcé d'exiler vn
peuple d'vn col si roide , il ne le relegua en
Babylone que pour septante ans , pour lesquels
il luy donna sept fois septante pour
demeurer en leur patrie aprés leur retour,
pour voir si en quelque façon il fleschiroit
leurs cœurs à son obeyssance : Pour ce faire
aprés tant de Prophetes , il leur enuoya
son fils, son vnique, l'heritier de la vigne,
chaque œuvre , chaque miracle duquel
estoit vne predication de repentance , chaque
predication estoit comme celle-cy de
Ioël
maintenant außi, dit l'Eternel, conuertissez
vous à moy . Car les Euangelistes
n Matth. 4. v. 17.
tesmoignent que sa predication estoit
n amendez vous: Car le Royaume des cieux est
approche . Il ne receut pas pour cela meilleur
traittement que les seruiteurs,mais ils dirent
toute mauuaise parole de luy,ils le buffeterent,
[feterent,] le fouetterent, & pour combler
leur iniquité, ils le crucifierent entre deux
brigands par les mains des iniques. Et toutesfois
Dieu leur donna encore
o quarante
o Euseb. histoire. Eccles. liu. 3. chap.8.
ans pour s'amender, deuant qu'il versast son
ire sur eux , durant lesquels ils auoyent les
Apostres qui leur Euangelizoyent la paix,
laquelle ayant reiettee , ils eurent entre
plusieurs autres prodiges, vn certain personnage
qui leur predisoit leur desolation
future, vn homme de basse condition, &
mesme champestre,lequel sept ans deuant
leur destruction , rodoit à l'entour de leur
Temple, & parmy les rües de la ville, &
crioit,
p Voix de la part d'Orient : voix de la p Iosephe de la guerre des Iuifs
liu.7.chap.12.
part d'Occident: voix de la part des quatre
vents : voix sur Ierusalem & sur le Temple:
voix sur les nouueaux mariez, & nouuelles
mariees:voix sur tout le peuple: Helas! helas,
à la ville, au peuple, & au Temple : & à la fin
Le monde au temps de Noé. comme il crioit,
Helas sur moy , il fut tué,&
peu de temps apres la ville fut prise.
Les exemples que ie pourroys alleguer
de ceste patience de Dieu sont innombrables.
Incontinent aprés le premier temps
du monde
q la terre estoit corrompuë deuant q Genes.6.v.11.12.
Dieu, & remplie d'extorsion. Car toute chair
auoit corrompu sa voye dessus la terre : Et
[neant-] r v. 3.
neantmoins il leur dõna
r cent vingt ans
Niniue
pour se repentir.
s La malice de
Niniue s Ion 1. v. 2.
estoit montee deuant Dieu. Dieu neantmoins
apres tant de quarantaines, de generations
& de siecles passes par les habitans
d'icelle sans repentance, leur ottroya delay
de quarante iours pour voir s'ils viendroyent
à resipiscence. Que cerche-ie des exemples,
Le present sieclequand vn iour desgorge propos à
vn autre iour , & le iour suiuant nous crie
qu'hier, & deuant hier,& par le passé Dieu a
attendu en grande patience nostre resipiscence,
& que
maintenant außi,l'Eternel nous
dit,conuertissez vous à moy . Le monde a duré
pres de six mille ans:contez les ans,& les
iours, & les heures , & les moments, &
vous conterez autant d'ans, iours, heures,
& moments de la patience de Dieu. Car
depuis que le monde est monde, il ne s'est
passé iour , heure, moment que le monde
n'ait merité d'estre reduit à son premier riẽ,
& de n'estre plus monde.
Les exemples des iugemens de Dieu
rares.Considerez autrement ceste patience de
Dieu en la rareté des exemples de ses iugemens
sur l'impiete & iniustice des hommes.
Auez vous iamais ouy parler que d'vn deluge
sur le monde. Le monde toutesfois
a esté rempli d'extorsion, & corrompu depuis
[puis]
puis comme alors. Lisez vous qu'vne pluye
de feu & de soulphre soit descenduë du
ciel sur autres villes que sur Sodome & sur
Gomorrhe , & les villes circonuoisines,
t lesquelles s'estãs desbordees aprés autre chair, t Iud. v. 7.
ont esté proposees pour exemple , ayans receu
iugement de feu Eternel? Et toutesfois depuis,
le monde a esté infecté de semblables
paillardises , & entre les Chrestiens
s'est trouué tel homme d'Eglise qui
en a fait des liures. Le peuple ancien n'a
esté transporté que deux fois hors de sa terre
pour sa rebellion, & nous qui iustifions
leur desobeyssance par nostre endurcissement ,
viuons en nos maisons en paix iusques
à ce iourd'huy. Pour vn iour de maladie
& d'aduersité,nous en auõs sept de sãté
& de prosperité; & cela pourrions nous remarquer
tous les iours, si nous n'estions ingrats,
& si nous pouuiõs sentir cõbien vaut
le dire de l'Apostre, que
u la pieté auec contentement u 1. Tim. 6. v. 6.
d'esprit est un grand gain .
x Car il x Pseau.30. v. 6.
n'y a qu'un moment en sa cholere : mais il y a
toute une vie en sa faueur. Le pleur heberge le
soir, & le chant de triomphe suruient au matin .
C'est qu'il fait vn œuvre non sienne
quand il punit: Il le fait tellement a regret
& à contre cœur, s'il faut que ie parle ainsi,
[qu'il] qu'il eust espargné Sodome mesme , s'il y
y Ezech.18.v.32.
eust peu trouuer dix iustes seulemẽt:
y Car ie
ne pren point plaisir en la mort de celuy qui
meurt, dit le Seigneur l'Eternel, Conuertissez
vous doncques, & viuez .
VII IX. Conuertissez vous, mes freres, en
considerant que la patience de Dieu vous
attend vn chacun de vous depuis la premiere
heure de vostre naissance iusques à ceste
heure: Car autant que vous pouuez conter
d'heures de vostre vie, autant deuez vous
conter d'heures de la patience de Dieu enuers
vous: vn chacun de nous peut, & doit
a Psea. 51. v.7.
dire en verité auec Dauid
a Voila i'ay esté
formé en iniquité,& ma mere m'a eschauffé en
peché . Nous auions donc merité d'estre
estouffez au ventre dés nostre conception,
ou de respirer, & expirer tout ensemble dés
nostre naissance : Et neantmoins nous respirons,
& viuons encore, qui rassasiés de
iours,& fort aduancés en aage, & qui s'aduançans
en aage,enfans, ieunes, hommes
faits,tous rassasiés des benedictiõs de Dieu,
tous repeus de la manne celeste,du froment
du ciel, du pain de vie,qui est l'Euangile de
nostre salut: Et Dieu pourroit dire maintenant
de nos Eglises, comme iadis de celle
b Pseau. 95. v. 10.
d'Israël
b J'ay esté ennuyé de ceste generation
[ par ]
par quarante ans : mais il nous espargne encores
& tient nostre vie,nostre estat si cher,
qu'il nous donne toute occasion d'heure à
heure de luy dire comme Saul à Dauid,
c c I. Sam. 24. v. 18. 19. 20.
Tu es plus iuste que moy: car tu m'as rendu le
bien pour le mal que ie t'ay fait: & tu m'as fait
cognoistre auiourd'huy que tu as usé de benignité
enuers moy. Et comment quelcun ayant
trouué son ennemy le lairroit il aller sans luy
mal faire . Confessons donc, & disons auec
Ieremie,
d Ce sont les gratuitez de l'Eternel d
L'amẽt.3.v.22.23.
que nous n'auons point esté consumez, d'autant 2.vsage.
que ses compaßions ne sont point defaillies:Elles
se renouuellent par chacun matin . Et pour
quoy tant de gratuitez, tant de compassions,
tant de patience? pour en nous comblant
de la benediction de ses biens, amollir
nos cœurs de pierre, & nous appeler à
repentance.
VIII X. Que donc il n'y ait aucun de vous
ressemblant à celuy que Iesus Christ appele
e le mauuais seruiteur, parce qu'il disoit en e Matth. 24. v. 48. 49.
en son cœur, mon maistre met long temps à venir,
& la dessus se prenoit à battre ses compagnons
de seruice, & mesmes à manger & à
boire auec les yurongnes : Escoutez ce qui
luy aduiendra, & tremblez,
f Le maistre de ce f v.50.51.
seruiteur là, dit Christ, viendra au iour qu'il
[ ne ]
ne l'attend point, & à l'heure qu'il ne sçait
point : & le separera, & le mettra au rang des
hypocrites : là y aura pleur & grincement de
dẽts . Tel mauuais seruiteur est l'hõme de peché,
le fils de perdition, la grãde paillarde de
l'Apocalypse, laquelle dit S.Iean,
s'est glorifiee
g Apoc.18.v. 7.
& a esté en delices,& dit en son cœur : g Ie
sieds Royne, & ne suis point vefue , & ne verray
h v. 8.
point de dueil . Elle s'abuse.
Car h pour
autant qu'elle a conuerti la patience de
Dieu en occasion de peché, en un iour
viendront ses playes, mort, & dueil, & famine:
& elle sera entierement bruslee au feu: Car
le Seigneur Dieu est fort , qui la iugera . Il a
Dieu a les pieds de laine.les pieds de laine, toutesfois auec ces pieds
il vient , & dispose tellement ses iournees,
que quand l'iniquité des meschans est
comblee, il se trouue à point nommé,auec
Les bras de fer.ses bras de fer , desquels il frappe si roide,
que comme il est dit en Nahum,
i La destresse
i Nahum.1.v.9
n'y retournera point pour la seconde fois .
Car qui abuse de sa longue patience, sentira
l'effet de sa grande puissance, par laquelle
aprés auoir vsé de patience, de patience,
de patience, il mettra la tiare des meschans
k Ezech. 21.v.32.
k à la renuerse, à la renuerse, à la renuerse .
Cest aduertissement nous est de tant plus
necessaire, que nous sommes au temps duquel
[quel] S. Pierre a prophetizé, disant,
l qu'il l 2. Pier.3.v.3.4.
viendra és derniers iours des mocqueurs, cheminans
selon leurs propres conuoitises; & disans,
ou est la promesse de son aduenemẽt? Pour
ceux là l'Apostre dit que
m le Seigneurm v.
10.
viendra cõme le larron en la nuict. Lors ils
sçaurõt que
n l'Eternel est vengeur, l'Eternel n Nahum. 1. v.2.
est vengeur, & a la fureur à son cõmandement,
que l'Eternel se venge de ses aduersaires,& la
garde à ses ennemis . Et lors
o Qui subsistera o v. 6.
deuãt son indignation,& qui demeurera ferme
en l'ardeur de sa colère? sa fureur s'espãd cõme
un feu,& les rochers se demolissent deuant luy .
Pour nous il dit que
p Le Seigneur ne retarde p 2.Pier.3.v.9.
point sa promesse , cõme quelques uns estiment
retardement:mais il est patient enuers nous,ne
voulant point qu'aucun perisse, ains que tous
vienent à repentance . Parquoy au lieu que
les profanes& mocqueurs , abusent de la
patience de Dieu à mal,
q changeans la grace q Iud. 4.
de nostre Dieu en dissolution ,vsons en à bien,
en changeant nos iours de peché en iours
de repentance. Ce faisant nous demeurerons
asseurez que
r l'Eternel attend pour r Esa.30.v.18.
nous faire grace: & par ainsi il sera sur haußé
ayant pitié de nous .
IX XI. Au reste, il reste encore que nous
considerions sur ce premier point contenant
[nant]
les causes pour lesquelles Dieu somme
ce peuple de haster sa repentance,
qu'entre les fins des menaces, & des iugemens
de Dieu , la repentance est l'vne des
s Ioel. 2. v. 11.
principales. Il auoit dit que
s l'executeur de
sa parole seroit puissant, que sa iournee seroit
t v.1.
grande & fort terrible , que mesmes t elle estoit
proche .Dont il adiouste incontinent.
Parquoy
maintenant außi, dit l'Eternel, retournez
vous iusques à moy de tout vostre cœur.
Ceste conuersion,comme nous verrons,est
la repentance. Nous disons donc,que la fin
des iugemens de Dieu sur son peuple, est
Deux mains de Dieu.leur repentance. Nostre Dieu a deux mains:
En l'vne il tient vne phiole, en l'autre vn
glaiue. De la Phiole, il verse ses benedictiõs
sur les hommes en telle abondance qu'ils
luy peuuent chanter en toute verité auec
u Pseau.23.v.5.
Dauid,
u Tu as graissé ma teste d'huile, & ma
coupe est comble : mais tant est la peruersité
& ingratitude des hommes grande, qu'ils
estiment n'auoir receu de Dieu tant de benedictions,
que pour en abuser à violence,
oppression, paillardise, & toute iniquité.
x Pseau.73.v.5.6.
Considerez ceux qui sont hors l'Eglise.
x Ils
n'ahannent point, dit Dauid,comme les autres
hommes, & ne sont point batus auec les
autres hommes: pour ceste cause orgueil les enuironne
[ uironne ]
comme un carquan, & accoustrement
de violence les couure . Quelle merueille,
quand le mesme se void en l'Eglise, quand
nous oyons Dieu reprocher à son peuple.
y Le droitturier s'est engraißé, & à regimbé y Deut. 32.v.15.
(tu t'es fait gros,gras, & espais) & si a quitté
Dieu qui l'a fait, & a vilené le Rocher de son
salut? A cause dequoy Dieu aiguise la lame
de son espee , & l'autre main saisit le iugement,
il hausse sa dextre pour frapper, & si
par repentance nous ne l'arrestons, il fait
deuorer la chair à son espee, iusques à ce,
ou que nous nous soyons amendez,ou qu'il
nous ait consumez.
a Il menace son peuple
a Leuit.26.v.16. & suiuans.
s'il l'offense en adioustant peché sur peché,
de le chastier en luy adioustant playe sur
playe, à sçauoir
la frayeur, la lãgueur, & l'ardeur
qui luy consumeront les yeux & tourmenterõt
l'ame,la guerre, la famine, les malles
bestes,la mortalité, lascheté de cœur , & exil .
b Lors, dit-il, ils confesseront leur iniquite, & b Leuit. 26.v. 40. 41.
l'iniquité de leurs peres, selon la forfaiture
qu'ils auront commise contre moy:& lors ils prendront
en gré la peine de leur iniquité: En voilà
la fin. C'est ce que nous apprenons du
grand Theologien
Elihu,disant,
que c l'Eternel c Iob 36.v.78.
ne retire point ses yeux du iuste:&c. Que
[ s'il ]
s'ils sont enserrés de chaines, & enlacés és cordes
d'affliction : il leur declare ce qu'ils ont
v. 9
fait,& que leurs forfaits ont gaigné le dessus:
v. 10.
Lors il leur ouure l'oreille pour les faire sages,
& leur dit qu'ils se destournent de leur iniquité:
S'ils l'escoutent & le seruent,ils acheueront
leurs iours en bien,& leurs ans en plaisir:
v. 11.
mais s'ils ne l'escoutent point, ils passeront par
v. 12
l'espee, & expireront pour n'auoir esté sages .
L'Esprit qui a parlé par Helie, à aussi parlé
par Esaie, lequel ayant predit la desolation
d Esa. 17. v. 7.
du royaume d'Israël, dit,
d En ce iour là
l'homme iettera sa veüe vers celuy qui l'a fait,
& ses yeux regarderont vers le sainct d'Israël: De là vient que Dieu menace Ephraim, &
e Osee 5. v. 15.
Iuda,disant,
e Ie m'en iray,& retourneray en
mon lieu, iusques à ce qu'ils se recognoissent en
coulpables, & qu'ils cerchent ma face. Ils me
cercheront de grand matin en leur angoisse .
Exemples.Les exemples de ceste verité sont sans
Les enfans de Iacob.nombre. Grande estoit l'impieté & cruauté
des enfans de Iacob enuers leur frere Ioseph,
& toutesfois combien laisserent-ils
escouler d'annees auant que d'y pẽser, auãt
qu'en estre naurés en leurs cœurs? Et encores
n'y eussent-ils iamais pensé, sans l'affliction
qui leur aduint en Egypte. Lors ils
f Genes. 42. v. 21
dirent l'vn à l'autre.
f Vrayement nous sommes
[ coul- ]
coulpables touchant nostre frere:Car nous auõs
veu l'angoisse de son ame quand il nous demandoit
grace,& ne l'auons point exaucé : au moyen
dequoy ceste angoisse nous est aduenue .
Dauid surmonté par les benefices de Dieu,
Dauid. fut par l'aise,& par la prosperité rẽdu adultere,
& meurtrier;la seule aduersité le matte.
g Quand, dit il , i'estois en ma prosperité, ie g Pseau.73.v.21.
disois ie je seray iamais esbranslé. Eternel par
ta faueur tu auois fait que force se tint en ma
montagne: mais is tost que tu as caché ta face
ie suis deuenu tout esperdu . Nous ne pouuons
auoir meilleur tesmoin contre luy que luy
mesme.
h Deuant, dit-il, que ie fusse affligé, h Pseau.119.v.67.
i'allois a trauers champ,mais maintenant i'obserue
ton dire . A cause dequoy il adiouste.
i Il i v. 71.
m'est bon que i'aye esté affligé, afin que i'apprene Les Israëlites.
tes statuts .
Au temps des Iuges k Israël fut k Iug.6.ver.6.
fort appouri par Madiam:dont les enfans
d'Israël crierent à l'Eternel .
Ionas estoit vn
Ionas sainct Prophete:Et toutesfois quand Dieu
luy commanda d'aller en
Niniue, il s'enfuit
en
Tarçis; mais Dieu s'estant guindé sur les
aisles du vent, & embarqué en vn tourbillon
apres luy; le nauire l'ayant vomy, & vn
grand poisson l'ayant englouti,lors il pria,&
l cria a l'Eternel en sa destreße, il s'escria du l Ionas 1. vers. 3.
ventre du sepulchre: Et ayant appris plus
Manassé [d'obeys-] d'obeyssãce au vẽtre de cest enfer, qu'il n'auoit
fait sur la terre, il se monstra ployable
au commandement de son Dieu : vous sauez
quel garnement estoit
Manaßé.
son orgueil
estoit insupportable, & la paix,& prosperité
l'auoit tellement ensorcelé, qu'il n'y
auoit espece de sorcelerie , de cruauté , &
d'impieté à laquelle il ne s'abandonnast sans
remors de conscience; mais estant chargé
de fers, & trainé auec chaines de violence
m 2. Cron.33.v.13.
en Babylone.
m Il cognut que l'Eternel est celuy
qui est Dieu ,& s'humilia deuant luy.
n Esa.26.vers.10.
n Grace est elle faicte au meschãt? Il n'en apprendra
point iustice,ains fera iniquement en
la terre de droicture , & ne regardera point à
la hauteße de l'Eternel . Mais que Dieu secoue
sur luy la verge de sa fureur, & il criera incontinent
Pharao.comme
Pharao o I'ay peché à ce
o Exod. 9. vers. 27.
coup: l'Eternel est iuste; mais moy & mon peuple
sommes meschans : Il n'y a benediction de
Dieu , ny exhortation des Prophetes qui
Achabpuisse abbaisser l'orgueil,
d'Achab,
p qui s'estoit
p 1 Rois. 21. v. 20.
vendu pour faire ce qui est desplaisant à
l'Eternel : mais dites luy que les chiens lecheront
son sang, tout ainsi qu'ils auoyent
lesché le sang de Naboth, que l'Eternel raclera
sa maison du tout, & retranchera tout
ce qui luy appartient, iusqu'à celuy qui pisse
[se] contre la paroy; & vous le verrez
q deschirer q 1. Rois. 21. v. 27.
ses vestemens, & mettre un sac sur sa
chair, & iusner, & coucher enueloppé d'un
sac, & se trainer en cheminant . N'agueres
Nebucadnezar cõtraignoit ses suiets d'adorer
Nabucadnetzar. sa statue, comme s'il eust esté Dieu, &
disoit aux trois saincts qui refusoyent d'obeyr
à son Edit.
r Qui est le Dieu qui vous r Dan.3.v.15.
deliurera de mes mains : n'agueres il piaffoit
en son palais, & se vantoit,
s n'est ce pas icy s Dan.4.v.30.
Babylon la grande, que i'ay bastie pour estre
la maison royale, par le pouuoir de ma force, &
pour la gloire de ma magnificence? Attendez
que son Royaume luy soit osté, qu'il soit
deschassé d'entre les homes, que son habitation
soit auec les bestes , qu'il mange
l'herbe comme les bœufs,que son corps soit
arrousé de la rosee des cieux,& vous verrez
son sens luy reuenir ;
t & il benira le souuerain, t Dan.4.v.34.
& loüera, & honorera celuy qui vit eternellement,
duquel la puissance est une puissance
eternelle,& le regne de generation en generation .
Ainsi se verifie le prouerbe commun,
La prosperité nous endort,l'aduersité nous
resueille.
u L'Asne sauuage braira-il auprés u Iob 6. v. 5.
de l'herbe? & le bœuf buglera-il aupres de son
fourrage? Mais ostez l'herbe à l'Asne sauuage,
& il braira: retirez le bœuf de son fourrage;
[rage;] & il buglera: Ie ne preten pas borner
le sainct d'Israël , ny raccourcir la main du
x 2. Rois. 4.v.41.
tout puissant : Celuy est tout vn
x d'addoucir
le potage des Prophetes auec de la
y 2. Rois.2. v.1.
farine,&
y les eaux de
Ierico auec du sel:
a &
a 1. Sam. 14. v. 27.
exclaircir les yeux de
Ionathã auec du miel,
b Ieh 9. vers.6.
b ou d'ouurir ceux de l'aueugle né auec de
la bouë:Mais comme il y a des maladies au
corps, lesquelles ne se peuuent guerir que
par le fer,& par le feu;ainsi y a il des maladies en
l'ame,dés pechés inueterés & excessiuemẽt
pechans qui ne peuuent estre chassés que
par remedes violents. Combiẽ y en a il qui
s'endormiroyent, & beniroyent leurs ames,
c Deut.27. v.12.13.
& se promettroyent beaucoup de paix,
c si
vous montiez sur la mõtaigne de
Guerizim pour leur prescher les benedictions de la
Loy,lesquels s'esueilleroyẽt si vous montiez
sur la montaigne de
Hebal pour leur publier
à haute voix les maledictions de la Loy?
Combien y en a il qui mesprisent la musique,
les orgues, la musette, & le violon de
Sion, qui sont espouuantés en voyant les
tonnerres, & oyant le son du cornet de la
montaigne de
Sina? Enquerez vous de tous
peuples, de la verité de ceste doctrine, &
d Pro.29.vers.15.
l'experience leur sera dite à tous que
d la
verge & la reprehension donne sapience .
[X.Icy] X. XII Icy donc apprenons à iuger cõbien est
1. vsage. deplorable l'estat de ceux qui comme l'enclume
sous le marteau s'endurcissent aux
coups
, En l'Eglise des Iuifs il y en auoit vn
si grãd nombre de tels,que le prophete Ieremie
s'en plaint auec grande vehemence,
disant,
e Eternel, tu les as frappez, & il n'en e Ierem 5. ver.3.
ont point senti de douleur: tu les as consumez,
& ils ont refusé de receuoir instruction : ils
ont endurcy leurs faces plus qu'une roche : ils
ont refusé de se conuertir: Et quelle est la fin
d'vn si grand endurcissement? Tantost Dieu
les menace de se roidir contre eux pour les
consumer, comme ils se roidissent contre
luy pour l'offenser.
f Il ne fera point cesser sa f Esa. 9. v. 11. 12.
colere, dit le Prophete, ains sa main sera encor
estendue. Car le peuple ne se sera point retourné
iusques à celuy qui le frappoit, & n'auront
pas requis l'Eternel des armees : Tantost il
leur dit,
g Ie vous quitteray là, dit l'Eternel.
g Ierem.23.v.33.
Il les menace de les laisser viure à leur fantasie,
sans en auoir plus aucun soin.
h Car à h Esa.1. v.5.
quel propos, leur dit-il, seriez vous encor battus?
vous adiousterez reuolte . Grand iugement,
quand le pere
l'asche la bride à son
enfant prodigue, luy laisse la conduite de
soy mesme, & n'en a plus de soin, quand
Dieu liure les hommes à leurs affections
[in-] infames,& les a laissé cheminer en leurs voyes,
en la vanité de leurs pensees. O grand
courroux de Dieu quand il ne veut plus se
courroucer! O misericorde dangereuse
quand il ne veut plus frapper,
i Malheur sur
i Osee 9.vers.13.
eux, dit-il, quand ie me retireray d'auec eux .
De moy, i'aymeroys mieux estre en la maison,
mangeant le pain des enfans , & estre
chastié, qu'estre hors de la maison viuant
en delices auec les putains , & estre espargné
k 1 Heb 12. vers.6.
k Car le Seigneur chastie celuy qu'il aime,
& foüette tout enfant qu'il aduouë. Mais si
nous sommes sans discipline dont tous sont participans,
nous sommes enfans supposez, & non
point legitimes .
Iugemens de Dieu sur la france.Et bien laissons les Iuifs, lesquels Dieu a
quittez là, lesquels il a mis en opprobre &
en dicton à toute la terre:Regardons à nous
mesmes.Dieu menace par Ezechiel d'enuoyer
l Ezech.14.v.21.
sur icelle,
l ses quatre punitions mauvaises,
l'espee, & la famine, & les malebestes, &
la mortalité pour en retrancher tant les hommes
que les bestes . N'a-il pas enuoyé toutes
ces quatre playes sur nous?Estes vous si insensibles
à ses iugemens, à vos propres
maux, que desia vous ayez oublié le temps
La guerrequand l'Eternel ayant enyuré ses fleches de
sang, deuoroit vos maisons auec le glaiue,
[&] & suscitoit contre vous l'espee de vos concitoyens ,
de vos amis, de vos plus proches
parens,ayant accomply en vos iours la Prophetie
de S. Iean, touchant celuy qui estoit
monté sur le cheual roux,
m auquel il fut m Apoc.6.vers.4.
donné de pouuoir oster la paix de la terre, afin
qu'on se tuast l'un l'autre? L'on dit que le
ventre n'a point d'oreilles,seroit il aussi sans
memoire , pour ne se souuenir plus du
temps
n du cheual noir . Le chevaucheur
n La famine. 4.ver.5.
duquel mesuroit auec sa balance la cribleure
du froment aux bouches les plus delicates?
y a-il encor cinq ans expirez que vous
Les malebestes. disputiez & raisõniez entre vous,si c'estoiẽt
male bestes, ou loups garous, ou les deux
ensemble qui esgorgeoyent & mangeoyent
les enfans de vos paysans, & en diuers endroits
rendoyent vos chemins deserts? Ne
La mortalité à
Bourdeaux vous souuient-il plus des huict ans de mortalité,
de laquelle la diligence de vos gouuerneurs
ne vous a sçeu garentir en la ville,
ny vostre fuite vous en deliurer aux
champs? Et y a-il encore quinze mois que
Dieu a commandé à son Ange qui vous
vandangeoit en sa fureur, de retirer sa main,
& de remettre le glaiue au fourreau? Cuidez
vous que tant de maux vous soyent aduenus
par cas d'aduenture? Non, non,
o Le o Iob 3.v.6.
[ tour- ]
tourmẽt ne se leue point da la poudre, & le trauail
p Lament. 3. v. 37.
ne sort point de la terre .
p Les maux & les
biens ne procedent-ils pas du mandement du
q Amos. 3.v.6.
tres-haut? q Et y aura il quelque mal en la ville
que l'Eternel n'ait fait? Qu'elle en estoit la
r Iob 8. v. 11.
cause.
r Le ionc montera il sans le limon?
l'herbe des marests croistra elle sans eau? Les
hommes seront-ils punis de la main du Seigneur
tout bon & tout iuste , sans qu'ils
ayant premierement prouoqué a courroux
le sainct d'Israël par leur vie desbordee &
meschante? & quelle en estoit la fin? n'estoit
f Iob.33.v.14.
ce pas nostre amandement?
f Le Dieu fort
parle pour une premiere fois , & pour une
deuxiesme à celuy qui n'aura prins garde à la
premiere : Si pour la parole ils n'escoutent
v. 16.
point,
alors il ouure l'oreille aux hommes, &
v. 17.
scelle son chastiment sur eux: afin qu'il retire
l'homme de e qu'il pretend faire, & deschasse
la fierté arriere de l'homme . C'a esté la fin de
Dieu; mais nous auons frustré Dieu de sa
fin. Car il attendoit de nous droicture, &
voicy saccagement;iustice,& voicy crierie,
obeyssance a son Euangile, & voicy rebellion:
Car quand nous auons crié,
Escoutez
la parole de l'Eternel , vous auez respondu,
t Ierem.
comme les Iuifs à Ieremie,
t Quant à la parole
que tu nous a dite au nom de l'Eternel,
[ nous ]
nous ne t'escouterons point . Que reste il
donc,sinon,ou que Dieu face retourner ses
playes sur nous, & redouble ses iugemens,
ou qu'il nous abandonne a nous mesmes,
nous quitte là, & nous laisse en proye à nos
affections?
XI. XIII Il y a moyen encor de preuenir l'vn
2. vsage.
& l'autre iugement.C'est que nous nous
punissions nous mesmes.
u Car si nous nous u 1. Cor. 11. v. 31.
iugions nous mesmes, nous ne serions point iugez .
Ie n'entend pas que nous nous donnions
des coups de lancette, & de caniuet,
x comme faisoyent les Prestres
de Babel, x 1. Rois. 18. v. 28.
mais que nous obeyssions à la voix de l'Eternel
nous criant par Esaye
y Lauez vous,nettoyez y Esa. 1. v.16.17.
vous, ostez de deuant mes yeux la malice
de vos actions, cessez de mal faire: apprenez a
bien faire, recerchez droiture, redressez celuy
qui est foulé,faites droict à l'orphelin, debatez
la cause de la vefue . Moyenant quoy la promesse
est adioustee,que
a quand vos pechez seroyent a v. 18.
comme cramoisi, si seront-ils blanchis
comme neige, & quand ils seroyent rouges
comme vermeillon, si deuiendront-ils blancs
comme laine . C'est pour nous inciter à ce
deuoir que ce iusne nous a esté indit; &
partãt
b recerchons nos uoyes & les fondons,& b Lament. 3. v.40 41.
retournons iusque à l'Eternel,leuons nos cœurs
[ auec ]
auec nos mains en Dieu fort qui est és cieux , disans, comme le Sacrificateur deuoit prier
c Ioel. 1. v. 17.
pour le peuple menacé par Ioël,
c Eternel,
pardonne à ton peuple, & n'expose point ton
heritage à opprobre, tellement que les nations
en facent leurs dictons. Pourquoy diroit-on entre
les peuples, Ou est leur Dieu? La grace &
paix de Dieu soit auec vous tous, Amen.